Visie

Ieder kind is uniek. Het kind wordt gerespecteerd zoals hij/zij is. We staan voor kinderopvang waar gewerkt wordt vanuit passie en van waaruit we een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling, opvoeding en verzorging van kinderen. Het blijven uitdagen van kinderen en het leren omgaan met verschillende soorten situaties zijn daarvan belangrijke onderdelen.

Ieder kind heeft recht op respect

Dat wil zeggen dat het serieus genomen wordt en dat het kan rekenen op begrip en verdraagzaamheid. Dit respect geldt voor kinderen onderling, pedagogisch medewerkers naar kinderen toe en kinderen naar de pedagogisch medewerkers toe. Iedereen wordt in zijn of haar waarde gelaten.

Ieder kind heeft de behoefte en het recht op aandacht van een volwassenen die in de behoeftes van het kind voorziet

Het kind heeft behoefte aan voeding, slaap, genegenheid en verzorging. Wij kijken naar de individuele behoeften van elk kind en proberen hier zoveel mogelijk op in te spelen. Vooral de baby’s hebben een eigen ritme qua slapen, voeding en verzorging. De signalen die de baby’s geven om bijvoorbeeld slaap aan te duiden, benoemen wij (“Ik zie dat je aan het gapen bent, zal ik je naar bed brengen?”) waarna wij de baby naar bed brengen

Een kind spreekt met honderd talen

Dit houdt in dat een kind door allerlei verschillende manieren communiceert anders dan met taal. Door onze persoonlijke aandacht, zien wij wat het kind vertelt door bijvoorbeeld te dansen, kleien of tekenen. Daar spelen wij vervolgens op in.

Documentatie

De ontwikkeling van de kinderen wordt bijgehouden en gedocumenteerd. Alle werkjes worden bewaard, zodat ouder(s)/verzorger(s) ook kunnen zien waar de kinderen mee bezig zijn geweest. Bij het afscheid wordt dit als afscheidscadeau en herinnering meegegeven.

Ieder kind heeft het recht zijn mogelijkheden te onderzoeken om zich te ontwikkelen tot een vrij en zelfstandig mens

Om zich te kunnen ontwikkelen is het noodzakelijk dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt en weet dat de pedagogisch medewerker beschikbaar is wanneer het kind haar nodig heeft. Daardoor krijgt het kind zelfvertrouwen wat weer leidt tot het verlangen en zoeken naar nieuwe uitdagingen, naar een grotere zelfstandigheid.

Goed kijken en luisteren en dit schriftelijk bijhouden

Door kinderen goed te observeren, kom je erachter wie ze zijn en wat ze nodig hebben. Niet alleen door te kijken, maar ook door te luisteren wat ze zeggen en wat ze niet zeggen. Wij houden deze observaties schriftelijk bij en bespreken dit tijdens werkoverleggen en tijdens de gesprekken met ouder(s)/verzorger(s).

Een kind is omgeven door drie pedagogen: andere kinderen, pedagogisch medewerkers en de omgeving

Kinderen kunnen ontzettend veel van elkaar leren wat ze niet van volwassenen kunnen leren en zijn daarom de eerste pedagoog. De omgeving heeft een eigen educatieve en pedagogische betekenis.

Stimuleren van de creativiteit en zelfstandigheid van het kind

Door het oefenen in zelf doen groeit het zelfvertrouwen en zelfstandigheid, maar wanneer dit niet lukt moet het kind op iemand terug vallen en de kans krijgen om het opnieuw te proberen
Chat openen
1
Hulp nodig?
Scan the code
Hallo
Kunnen we je helpen?